Geen producten (0)
Geen producten (0)
1 2
 

Praten over bewustzijn - Patrick Kicken & Paul Smit

€ 22,50
Op voorraad
Specificaties
Productcode PB
Omschrijving

Praten over bewustzijn - Patrick Kicken & Paul Smit

Stel je toch eens voor dat alles gewoon gebeurt en dat jij je nergens druk over hoeft te maken.
Dat alles wat je doet en de keuzes die je maakt, ook allemaal vanzelf plaatsvinden.
Dan heb je dus nooit iets fout gedaan en kun je schuldgevoel, angst, stress en frustratie voortaan laten voor wat ze zijn. Lijkt je dat niet heerlijk?

Dit klinkt allemaal misschien utopisch, maar het is de zienswijze van Boeddha, Spinoza, Albert Einstein, Ramana Maharshi en vele anderen.

In dit boek voeren Patrick Kicken en Paul Smit openhartige dialogen over de veranderingen in je dagelijkse leven die ontstaan door deze non-dualistische zienswijze. Als het leven een groot spel is waarin wij als schijnbaar ‘afgescheiden individuen’ slechts een rol spelen, hoe ga je dan om met relaties, verwachtingen, tegenslag, emoties, monogamie, liefde, seks, de dood, ego, geld, stress en schuldgevoelens?

isbn: 978-90-77228-49-4
formaat: 125 x 200 mm
uitvoering: gebonden
omvang: 304 pagina’s

Bestelling wordt verstuurd als pakket

Hoofdstukken:
- het leven is een grote grap
- alles persoonlijk maken
- het IKje
- bewustzijn
- de liefde
- relaties
- het ego
- leraren
- angsten en verlangens
- medelijden
- omgaan met grote ego's
- de dood
- vreemdgaan
- complimenten
- de award race
- acceptatie
- verslaving
- compensatiegedrag
- Gods wil
- dingen van vroeger
- corrigeren
- hooggevoeligheid
- je bent wat er gebeurt
- geld
- mediteren
- geen verzet
- opvulling zoeken
- negativiteit
- het NU
- de zoeker
- het ego mag er zijn
- de ultieme seks
- ontwaken
- het waanidee van een afgescheiden individu

 

Citaat uit het boek:

Inleiding
Stel je toch eens voor dat alles gewoon gebeurt! Dat alles simpelweg plaatsvindt zonder dat jij je er druk over hoeft te maken! Heerlijk toch?

Stel je eens voor dat alles wat je doet, hoe je je gedraagt en welke keuzes je maakt, ook allemaal vanzelf gebeurt. En dat er dus ook geen andere mogelijkheid is dan precies datgene te doen en te zijn wat je bent.

Stel je toch eens voor dat je perfect bent zoals je bent, dat je nog nooit iets fout hebt gedaan en dat schuldgevoelens, en angsten voor de toekomst zijn verdwenen! Heerlijk toch?

Het klinkt wellicht utopisch, maar het is de non-dualistische zienswijze van onder anderen Albert Einstein, Boeddha en Ramana Maharshi. Over non-dualiteit zijn al veel zeer heldere boeken geschreven waarin deze filosofie uitgebreid uiteen wordt gezet. Dit boek draait niet zozeer om de theoretische uiteenzetting van non-dualiteit, maar is meer gericht op de veranderingen die ontstaan wanneer het leven gezien wordt vanuit deze non-dualistische visie.

Non-dualiteit, ook wel advaita genoemd, is de filosofie van onder anderen Spinoza, Albert Einstein, Bill Hicks, Eckhart Tolle, Tony Parsons en Ramana Maharshi. Ook zij wezen ons erop dat het leven niet is zoals wij het ervaren. Non-dualiteit zet onze kijk op het leven volledig op zijn kop. 
Eeuwenlang geloofden mensen dat de zon om de aarde draaide, ze zagen het immers zelf! Toen de mensheid een ruimer inzicht kreeg en het universum in kaart bracht, zag men dat het honderdtachtig graden anders was. De aarde bleek namelijk om de zon te draaien! Je ziet dat wanneer mensen uitzoomen en daardoor het totaalplaatje kunnen overzien, de werkelijkheid ineens heel anders blijkt te zijn dan we daarvoor dachten. 
Bij non-dualiteit werkt dit precies zo. Wij mensen zijn ingezoomd en ervaren daardoor dat wij een afgescheiden individu zijn dat zelf beslist hoe zijn leven verloopt, en dat zelf hierover controle moet zien te houden en er ook verantwoordelijk voor is. Wanneer we uitzoomen, komt een totaal andere werkelijkheid aan het licht. Onze individualiteit blijkt opeens denkbeeldig te zijn. Het enige wat er is, is bewustzijn en dit bewustzijn is hier in het universum een spel aan het spelen. En dit bewustzijn bestuurt alles, alle materie, alle planten, alle dieren en alle mensen en dus ook jou! Jij bestuurt niet het leven, maar het leven bestuurt jou! 
Toch lijkt het voor ons alsof wij als individu het leven sturen. Dit komt doordat wij mensen een ego hebben. In het Sanskriet noemen ze het ego: ‘Ahamkara’. Letterlijk vertaald: ‘de IK-maker’. Het ego is als het ware een apparaatje dat overal het woordje IK voor plakt. Deze tekst wordt op dit moment gelezen en het ego maakt ervan: ‘IK lees deze tekst’. Je haalt op dit moment adem en zodra je daarover nadenkt, maakt het ego ervan: ‘IK haal adem’. Het ego creëert dus het idee dat jij als individu er zelf voor kiest wat je denkt, voelt en doet. Maar onze afgescheidenheid is slechts een idee!

‘De mens ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets wat van de rest is afgescheiden, 
een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn.’

Albert Einstein

Doordat we het idee hebben dat wij als individu een vrije wil hebben, ontstaat de behoefte het leven te controleren. We proberen pijn te vermijden en plezier te verkrijgen. En wanneer het leven anders verloopt dan dat we gepland hadden, ontstaat er verzet, frustratie of stress. Doordat we het idee hebben dat dingen anders hadden kunnen zijn of anders zouden moeten zijn, kunnen er schuldgevoelens ontstaan over gebeurtenissen uit het verleden. Tevens ontstaat er angst voor wat er in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren. En dit ontstaat allemaal door het IK-apparaatje, doordat het ego de illusie wekt dat wij als individu zelf bepalen wat we denken, voelen, kiezen en doen. Non-dualiteit is gericht op het doorzien van die IK-illusie. 

Als de maan, tijdens het verwezenlijken van haar eeuwige beweging rondom de aarde, voorzien was van zelfbewustzijn, zou ze er volledig van overtuigd zijn, dat ze aan het bewegen was vanuit zichzelf.

Zo zou een wezen, begiftigd met een hoger inzicht en meer perfecte intelligentie, kijkend naar de mens en zijn handelingen, lachen om de illusie van de mens, dat hij handelt vanuit zijn eigen vrije wil.

Albert Einstein


De weg naar bevrijding begint bij de vraag: ‘Wie ben je?’ Zodra wordt ingezien dat onze individualiteit een idee is en dat in werkelijkheid alles bewustzijn is, zal er een verandering ontstaan. We gaan dan van een ingezoomde zienswijze naar een uitgezoomde visie. 

Ingezoomd
Ik ben een afgescheiden individu
Ik kies, ik denk, ik handel
Ik ben niet goed genoeg
Ik wil dat dingen anders zijn dan dat ze nu zijn
Ik moet alles onder controle houden
Uitgezoomd
Alles is bewustzijn
Bewustzijn doet alles
Alles is perfect
Alles is precies zoals het moet zijn
Loslaten / overgave

Wanneer we zijn ingezoomd kunnen onze overtuigingen nogal wat ellende veroorzaken. We zien onszelf als een afgescheiden individu dat zelf kiest, denkt, voelt en handelt. Daarbij ontstaan veelal angsten voor wat er in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren, schuldgevoelens over wat er in het verleden is gebeurd en tevens frustratie of teleurstelling over hoe de dingen op dit moment zijn. Hoeveel mensen lopen er niet rond met een vervormd zelfbeeld? Allemaal met de overtuiging ‘ik ben niet goed genoeg’. We proberen ons te bewijzen, de een door agressief dominant gedrag, de ander door onderdanig pleasend gedrag, om zo een manier te vinden waarbij we onszelf wel goed genoeg vinden. Wanneer we winnen trekken we alle eer naar ons toe en bij verlies voelen we pijn omdat we ‘gefaald’ hebben. In ons streven naar plezier en vermijden van pijn, proberen we het leven te controleren. Daarbij hebben we oordelen en verwachtingen over onszelf en over anderen. En zodra het leven niet loopt zoals wij het voor ogen hebben, ontstaat er verkramping en verzet.
Wanneer we ingezoomd zijn, ontstaat het denkverstand, ofwel piekerverstand, waarbij we overal eindeloos over nadenken in de hoop een oplossing te vinden. Zodra we uitgezoomd zijn is het werkverstand, ofwel intuïtief verstand, aan het werk. We herkennen deze momenten wanneer we voelen dat we in flow zijn. Dat je ergens volledig in opgaat. Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het beoefenen van een bepaalde sport, of dat je opgaat in een goed gesprek. Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel. Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten die ons een vervelend gevoel geven. 
Hoewel verlichting nogal eens als iets heel bijzonders wordt gezien, is het simpelweg de afwezigheid van het piekerverstand. Het kind dat volledig opgaat in het bouwen van een zandkasteel is verlicht. Als we lachen, zingen, opgaan in een film, voelen we ons verlicht. Verlichting is wat er eigenlijk altijd is, behalve wanneer we zijn ingezoomd en er vanuit belemmerende overtuigingen allerlei piekergedachten opkomen van waaruit stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens ontstaan.
Er is niets mis mee om ingezoomd te zijn. Je hebt immers niet eens de keuze om wel of niet ingezoomd te zijn. Bewustzijn doet alles en wil daarbij zowel ingezoomd als uitgezoomd ervaren. Het ervaart zich in alle facetten en ook piekeren, frustratie, boosheid, haat, verdriet en verzet horen erbij. Alles mag er zijn!
Ieder mens speelt zijn of haar rol in de kosmische film. In deze film kan het gebeuren dat een mens gaat ontwaken. Het is het moment waarop de kosmische grap wordt doorzien. Een mens komt er dan achter dat hij of zij geen individu is, maar dat het alleen maar lijkt alsof je dat bent. Er is alleen maar bewustzijn en dat bewustzijn is een spel aan het spelen en bestuurt – net als een kind dat met Lego speelt – alle poppetjes. Doordat wij een ego hebben, lijkt het alsof wij als ‘Legopoppetje’ zelf kiezen wat we doen. En daarbij gaat het Legopoppetje zich enorm druk maken over wat er gebeurd is, over hoe dingen nu zijn en over wat er zou kunnen gaan gebeuren. Zodra het Legopoppetje uitzoomt en ziet dat het geleid wordt, doorziet het dat het niets hoeft te doen. Alles gebeurt vanzelf. 

De handeling wordt verricht, 
maar er is niet iemand die iets doet.

Boeddha

Zodra er is uitgezoomd, verandert de wijze waarop we tegen onszelf en het leven aankijken. Dit heeft z’n effect op veel zaken in het dagelijks leven. In de dialoog tussen Patrick Kicken en Paul Smit wordt openhartig gesproken over de vele veranderingen die een non-dualistische visie met zich meebrengt. 


Patrick Kicken & Paul Smit
In de winter van 2009 spraken Patrick Kicken (1974) en Paul Smit (1976) af om een keer over non-dualiteit te praten. Aangezien Patrick dj is bij Veronica en daar de studio tot zijn beschikking heeft, namen ze het gesprek op. Na één gesprek volgden er meer en uiteindelijk werden vele gesprekken opgenomen met meer dan tien uur materiaal. En dat om alleen maar te vertellen dat ‘dingen gaan zoals ze gaan’!
Het principe is uiterst eenvoudig. Alles gebeurt gewoon! Alleen doordat we het leven niet als zodanig ervaren, kan het heel verwarrend zijn. We zijn zo geconditioneerd met het IK-idee, dat het doorzien van die IK-illusie nogal wat veranderingen teweegbrengt. 
Dit boek is een compilatie van de opgenomen gesprekken. Patrick en Paul gaan in op de veranderingen die ontstaan bij het ontwaken, bij de verschuiving van ‘IK bestuur het leven’, naar ‘het leven bestuurt mij’. Wat voor effect heeft deze zienswijze op onder andere relaties, werk, dood, seks, complimenten, grote ego’s, verwachtingen en oordelen?


Het leven is een grote grap
PK: Wat is de filosofie die jij met mensen wilt delen, Paul?

PS: Dat is de filosofie van onder anderen Albert Einstein. Vanaf mijn tienerjaren ben ik druk bezig geweest met filosoferen en zoeken, en uiteindelijk kwam ik uit bij Einsteins filosofie. We kennen hem als wetenschapper, maar ik denk dat zijn filosofie misschien nog wel veel waardevoller is dan zijn wetenschappelijke ontdekkingen.

PK: Wat is de visie van Einstein?

PS: Die is dat alles energie is, ofwel bewustzijn. En dat bewustzijn speelt hier in het universum een spel. 

PK: Zoals Monopoly? Waar moet ik dan aan denken?

PS: Het grote ervaringsspel. Miljarden mensen, dieren en planten zijn aan het ervaren. In werkelijkheid is één bewustzijn zichzelf aan het ervaren en het spel zit dusdanig in elkaar dat wij als mensen het idee hebben dat we afgescheiden zijn van elkaar. Maar dat is optisch bedrog. In werkelijkheid is alles één.

PK: Als we allemaal één zijn, houdt dat dan in dat we elkaar ook heel goed kunnen aanvoelen? 

PS: Naarmate de mens sensitiever wordt kunnen we elkaar of situaties inderdaad beter invoelen. Als het piekerverstand niet alle aandacht opeist, dan blijft intuïtie over. 

PK: En mensen die niet meelevend zijn met anderen, zijn die vergeten wie ze zijn? 

PS: Die hebben de rol om een wat grotere mate van onwetendheid te ervaren, en dat is ook prima. Ook dat is onderdeel van het spel. 

PK: Dan ben je gewoon even vergeten wie je bent. 

PS: Ja, ze zeggen ook wel eens: ‘God speelt verstoppertje met zichzelf.’ 

PK: We denken dat we een individu zijn, maar eigenlijk is dat gewoon een grote grap! Jij en ik bestaan niet! Want je bent het alomvattende.

PS: Klopt, er is alleen maar bewustzijn en onze individualiteit is denkbeeldig. Het lijkt alsof we een afgescheiden individu zijn dat zelf bepaald wat het wel of niet doet, maar dat is een grote grap! 

PK: Maar waarom is dat spel van bewustzijn er dan?

PS: De eenheid speelt het spel van dualiteit om zichzelf te ervaren. Je kunt pas weten wat warm is, als je ook weet wat koud is. Dus bewustzijn weet pas dat het eenheid is, als het hier dualiteit ervaart. Vandaar dat alwetendheid, onwetendheid aan het ervaren is. 

PK: Alwetendheid is onwetendheid aan het ervaren, inderdaad. Alwetendheid vergeet wat zij is. Bewustzijn vergeet even dat het eenheid is. Iedere baby tot een jaartje of drie ervaart zichzelf niet als apart van de rest van de wereld, maar ziet zichzelf als één en heeft lol om alles, geniet van alles. Een soort staat van open-minded, alles komt binnen zonder filter. Dan ga je naar school en word je een beetje opgevoed. En vanaf dat moment word je eigenlijk steeds maar aangeleerd dat je een individu bent, dat je van alles beter moet doen en dat je voor alles op moet passen. Het wordt natuurlijk ook door de maatschappij in de hand gewerkt, het idee van afgescheiden individuen.

PS: Ja, zeker in de westerse maatschappij wordt heel erg benadrukt dat jij een afgescheiden individu bent. Het is altijd óf jouw schuld, óf je krijg alle eer. Maar als je eens goed gaat kijken naar waarom iemand een bepaalde prestatie levert of waarom iemand iets fout doet – voor zover goed en fout bestaan – dan kun je tot heel andere conclusies komen. Genetisch en qua conditionering is al gigantisch veel bepaald over hoe jij in dit leven zult functioneren. Ik kan gaan voetballen tot ik een ons weeg, maar een Johan Cruijff zal ik nooit worden. En dan kan ik zeggen: Ik heb gefaald want ik ben niet zo’n goede voetballer. Maar ik zit genetisch dusdanig in elkaar dat ik niet tot dat niveau kan komen. Het is gewoon de aard van dit beestje. 

PK: Maar op school moet je toch overal een voldoende voor halen, voor wiskunde, voor Engels, voor handenarbeid, gym. Maar als het jouw ding niet is, word je als individu daar wel op afgerekend. 

PS: Dat is onze maatschappij. Er wordt vaak gekeken naar wat iemand niet kan, in plaats van wat iemand wel kan. Terwijl als we gaan kijken naar wat iemand wel kan, wat genetisch in zijn of haar aard ligt, dan kunnen we elkaars talenten veel meer benutten. Plato sprak daar ook al over. Die zei: ‘Alle dingen worden overvloediger, gemakkelijker, en beter voortgebracht als ieder datgene doet wat bij zijn aanleg past, dit op het juiste moment doet en de overige zaken aan een ander overlaat.’ Zolang we blijven hameren op wat iemand niet goed kan, blijft het behelpen. 

PK: En we hebben dan minder verdrietige mensen die rondlopen met een nogal vervormd zelfbeeld. Mensen die zichzelf niet goed genoeg vinden en dat op allerlei manieren proberen te compenseren. Maar goed, ook dat is bewustzijn dat op dat moment een vervormd zelfbeeld wil ervaren.

PS: Dat klopt. Ons piekerverstand creëert heel veel gedachten, oordelen, verwachtingen en overtuigingen. Ik was afgelopen zomer in Frankrijk en was toen in de leuke omstandigheid dat ik twee dagen met Guus Hiddink kon optrekken. Dat is een wijze man die veel heeft bereikt. Hij vertelde dat als een kind van vijf een zandkasteel bouwt, het er volledig in opgaat. Het kind voelt zich gelukkig, toont honderd procent inzet, heeft geen stress, geen angst, maar gaat volledig op in wat hij doet. Wij volwassenen hebben altijd projecties, het piekerverstand gooit er ruis doorheen. Als wij een zandkasteel bouwen denken we aan hoe laat we terug zullen gaan, of we wel of geen patat zullen kopen omdat je eigenlijk wilde afvallen, dan zie je een gezette dame en denkt: ‘Tjemig, die is dik zeg!’, daarna schiet je werk nog door je hoofd en pieker je over de deadline die je nog moet halen en ben je bang voor de reactie van je baas. Terwijl het kind in het NU leeft en volop geniet! Bij voetballers is het de kunst dat ze gaan voetballen zoals het kind het zandkasteel bouwt. Volledige focus en opgaan in wat je doet, zonder al die ruis van oordelen, stress, angst, schuldgevoelens en projecties. 

PK: Je zou kunnen zeggen dat het verstand is doorgeslagen. Wij identificeren ons met iedere gedachte die voorbijschuift. En natuurlijk denk je wel eens: ‘Ben ik niet te dik?’ Of denk je: ‘Waarom sms‘t hij of zij nou niet terug?’ Maar als je je daar niet tegen verzet, is die gedachte zo weer weg.

PS: Gedachten komen op, dat is prima. Maar wij creëren er meteen heel veel gedachten bij, dat is het piekerver­stand. Bekijk maar eens hoe gedachten en gevoelens zich bewegen. Ze komen op en ze gaan weer weg, het is niet meer dan een golfbeweging. Alleen doordat wij ons verzetten tegen bijvoorbeeld een bepaald gevoel, gooien we over dat gevoel weer allemaal gedachten heen. ‘Ik wil me niet zo voelen’, ‘waarom overkomt mij dit nou weer’, ‘hoe kan ik er vanaf komen’, ‘wat als het gevoel erger wordt’, ‘moet ik in therapie?’ Des te meer aandacht we schenken aan een gevoel of gedachte, des te langer het bij ons blijft. Zonder verzet verdwijnt het vanzelf weer. Al zijn we dusdanig geconditioneerd dat we denken dat we van alles uit de kast moeten halen om van een gevoel of gedachte af te komen. En juist daardoor ontstaat stress en gaan we lijden. 

PK: Ja, je lacht nu, maar voor heel veel mensen is dat toch de dagelijkse gang van zaken. Bij alles wordt inderdaad nagedacht, alles moet onder controle worden gehouden, je moet je overal tegen verzekeren. We zijn zo druk in de weer met onze poging het leven te controleren. 

PS: We proberen alles te plannen en in de hand te houden, maar als je kijkt naar hoe je eigen leven loopt, dan is dat totaal anders dan dat je zelf ooit had kunnen bedenken. Wendingen in het leven komen altijd onverwachts, dat maakt het leven ook zo mooi en spannend.

 

 NBD|Biblion recensie 'Praten over Bewustzijn'

Schriftelijke neerslag van radiogesprekken tussen een discjockey bij Veronica en een cabaretier die zich hebben gevonden in het besef van het eenheidsbewustzijn (zie Advaita Vedanta via Boeddha tot en met Eckart Tolle) en de gevolgen ervan voor de moderne mens. Dit eenheids-bewustzijn bevat alles wat er is en wordt vertroebeld doordat we 'inzoomen' op ons ego, met zijn hang naar controle en sturing. Dit leidt tot angsten, frustraties, projecties op anderen en schuldgevoelens. Als we 'uitzoomen' ervaren we dat we niet die individuen zijn, maar dat we gestuurd worden door een hogere zijnsstaat die als ideale volgmodus heeft 'je bent wat er gebeurt'. Dat laatste besef werkt bevrijdend, zie de ondertitel 'Het leven is een grote grap, want jij en ik bestaan niet'. De auteurs bespreken hun persoonlijke ervaringen in het licht van dat bewustzijn, waarbij Kicken ondanks veel herkenning toch meer de aangever is en Smit de inkopper. De opzet maakt het moeilijke thema laagdrempelig, met voor de moderne lezer herkenbare thema's als dood, vreemdgaan, geld, acceptatie en verslaving.