Geen producten (0)
Geen producten (0)
 

Vrijheid in overgave - Gangaji

€ 14,95 € 13,50
Op voorraad
Specificaties
Productcode VO
Bruto gewicht 0,30 Kg
Omschrijving

Gangaji behandelt in dit boek een aantal thema's, geheel in de traditie van haar leermeester H.W.L. Poonja (Sri Poonjaji) en van diens leermeester Sri Ramana Maharshi.

In korte hoofdstukken worden o.a. de volgende onderwerpen, soms in dialoogvorm, besproken:
- Vrije wil
- Overgave
- Het verhaal van 'mij'
- Overleven
- Seks
- Macht
- Emoties
- Waarheid

Gangaji, moeder en grootmoeder, reist al jaren lang de wereld rond om te spreken voor duizenden mensen. Ze benadrukt telkens weer dat we niet naar de waarheid moeten zoeken, maar dat we de waarheid in onszelf moeten herkennen.

Er valt niets te zoeken want we zijn al compleet, volkomen vrij en in diepe vrede.

ISBN: 978-90-77228-27-2, formaat: 125 x 200 mm, uitvoering: paperback, omvang: 112 pagina’s.

Citaat uit het boek:

Het verhaal van ‘mij’

Als je naar een baby kijkt en de verschillende fasen van persoonlijke groei volgt, zul je zien je dat er een opmerkelijk verschil is tussen een baby en een zesjarige, net zoals er verschil is tussen zes en zestien, zestien en vijfendertig, vijfendertig en tachtig. Je gaat al een zeker patroon ontwaren. 

Een kind wordt uiteraard geboren met bepaalde neigingen, aanleg, vatbaarheid en karaktertrekken die genetisch bepaald zijn, maar over het algemeen is een kind open en levenslustig. Daarom houden we van kinderen. Openheid is prachtig. Zelfs als kleine kinderen lastig zijn, vinden we ze toch vaak heel lief door hun levendige, onderzoekende, frisse kijk op het leven. Als een kind opgroeit, neemt het waarnemen van vormen en begrippen toe, volgens het evolutieproces van het individu en van de soort. Bij een zestienjarige is het momentum al verschoven van openheid naar persoonlijk bezit en gewin. De strijd van de pubertijd is de doorbraak van jeugd en naïviteit naar onafhankelijkheid, kennis en macht. 

Zelfs in de meest harmonieuze levens ligt ergens een last verborgen. Die last ontstaat door de vereenzelviging met de zogenoemde persoonlijke opeenhoping van dingen. Deze levenslast, of individuele last, is ‘het verhaal’. 

Een verhaal wordt pas boeiend door een standpunt. Dat standpunt is de geheimzinnige vereenzelviging van jezelf als specifiek individu. Laten we het algemeen houden en het ‘mij’ noemen. De magneet trekt gevoelens en ervaringen aan en vertaalt ze als een verhaal – jouw levensverhaal. Dat verhaal is de droom. Het is mogelijk dat in die droom je ogen opengaan.

Ik ben dol op een goed verhaal. Er is niets mis met een goed verhaal. Een goed verhaal kan diepgaand, mooi en onderhoudend zijn, zowel in zijn verhevenheid als in zijn verschrikking. Een goed verhaal behelst over het algemeen complexiteit, geheimzinnigheid, succes en mislukking; en een echt verhaal eindigt met een oplossing waardoor alles samenvalt.

Op een bepaald moment in hun leven merken sommige mensen dat het verhaal ongewenst is. Op z’n minst is er iets dat niet geliefd is; dat onderdeel weegt zwaar en houdt ons geïdentificeerd als iets dat minder is dan waarnaar verlangd wordt. Er worden pogingen gedaan het persoonlijke, individuele verhaal in een beter licht te zien. Wie weet, misschien kan het zelfs gezien worden vanuit het oogpunt van waarheid… Dit is glorieus en schitterend; het lijkt of er een beter leven in het verschiet is… De identificatie ‘slachtoffer’ valt weg en erkenning van zichzelf als ‘held’ of ‘heldin’, of misschien zelfs wel als ‘verlichte’, dient zich aan.

De meesten van jullie die dit lezen zijn in een bevoorrechte positie. Ongeacht de last die je als zesjarige of zestienjarige had, je bent in de hemel, of op z’n zachtst gezegd heb je glimpen van de hemelse toestand opgevangen. Je hebt er een bezoek gebracht; er is herkenning: Dit is waar ik wil leven. De hemel. Omdat ik welkom ben in dit beloofde land. Ik ben gezalfd en bejubeld en word aanbeden en herkend als Gods eigen kind. Het is een prachtig verhaal en ik zou het iemand niet graag ontnemen, behalve dan voor het doel van ons onderzoek. Waarachtig onderzoek openbaart wat verder reikt dan hemel en hel. Mijn leraar heeft mij gevraagd deze kans tot onderzoek aan jullie door te geven.

Ik vraag je om je huidige verhaal nader te onderzoeken. Als zich nog ergens agressie, slachtofferschap of heldhaftigheid schuilhoudt – iemand die iets voor je doet, met je doet; elk scenario over ontsnappen, verwerven, bereiken, verlies of wat dan ook – herken het dan als een standpunt en vertel de waarheid. Het verhaal kan heel subtiel zijn en in die subtiliteit kan de grootste kracht liggen. Als je bereid bent de waarheid te vertellen, zul je zien welk verhaal er steeds verteld wordt, gebaseerd op een zeker individu genaamd ‘mij’. Het verhaal heeft vele geuren, kleuren en gevoelens en is op zijn manier schitterend. Maar het is niet waar. ‘Mij’ bestaat niet. ‘Mij’ is gemaakt voor een bepaalde tijdsduur, zolang het lichaam van dat individu gedefinieerd wordt als ‘mijn’ en heeft bestaan op deze planeet. Het is totaal, volkomen en willekeurig verzonnen. 

Om dat te horen, om dat werkelijk te horen, moet je de uitnodiging accepteren het hele verhaal te laten vallen en je af te vragen: Als het allemaal een verzinsel is, als ‘ik’ niet besta, wat is er dan echt? Wie ben ik dan? Wat is er dan wel waar? Wat houdt mijn verhaal in stand? Het verhaal wordt gevoed door verlangen. Ook al zou er verlangen zijn om het verhaal los te laten – een verlangen om te zien wat waar is – er is ook een verlangen om door te gaan met fantaseren. Dat moet (h)erkend worden. Het verlangen om door te gaan met het verhaal – of dat verlangen gezien wordt of niet – komt door de diepgewortelde angst niets te zijn. Die angst wordt bekrachtigd door de overtuiging dat, als je dit verhaal dat met zoveel toewijding door dit leven in stand is gehouden loslaat, er niets meer van je over is en je dus dood zult gaan. Het zou het einde betekenen van ‘jou’.
 

Ook interessant

€ 19,95 € 17,99
€ 14,95 € 13,50
€ 19,95 € 17,00