Geen producten (0)
Geen producten (0)
 

Stilte van het hart deel 2 - Robert Adams

€ 22,50 € 18,99
Op voorraad
Specificaties
Productcode SH-1
Bruto gewicht 0,30 Kg
Omschrijving

Robert Adams (1928-1997) was een bekende en geliefde Amerikaanse advaita-leraar die een aantal jaren in India in de ashram van zijn goeroe Ramana Maharshi woonde. Na de dood van zijn geliefde goeroe Ramana keerde hij terug naar Amerika en begon zelf mensen te onderwijzen.

Dit tweede deel bevat wederom gesprekken met Adams, opgenomen tussen 1991 en 1993. Ondanks dat deze gesprekken ruim 25 jaar geleden plaatsvonden zijn ze nog even actueel als destijds, omdat de onderwerpen die Adams behandelt universeel en tijdloos zijn. Hij bespreekt o.a. begrippen als meditatie, zelfonderzoek, God, geluk, de goeroe, illusie, en compassie. 
  
Ook in dit deel is weer een verklarende Sanskriet woordenlijst opgenomen.

‘Er is niets denkbaar in het universum dat je kan vertellen wat je bent. Het is niet te vatten in woorden en gedachten. Met je beperkte verstand kun je nooit begrijpen wie je bent. Probeer dat dus niet te doen. Het werkt andersom. Pas als je werkelijk ophoudt met denken over wie je bent, of willen weten wie je bent, als je stopt met analyseren en het ontrafelen van het raadsel, laat de waarheid over jezelf zich kennen.’

ISBN: 978-90-77228-58-6, formaat: 125 x 200 mm, uitvoering: paperback, omvang: 256 pagina’s.

Citaat uit het boek:

Het is de grond van heel het bestaan.
Je mag het God noemen als je dat wilt.
Beschouw jezelf niet als een
antropomorfe godheid
die losstaat van God.

Omdat God is, ben jij.
Daarom ben jij wat God is.
Er is geen scheiding.
Ontwaak voor die waarheid.
 

Fouten bestaan niet

De meeste mensen zitten thuis naar de presidentiële debatten te kijken. We zouden Jnani-debatten moeten hebben, waar alle Jnani’s van de wereld aan deelnemen. Wie komt opdagen verliest natuurlijk (gelach). Snapten mensen het eerste principe van Zelfrealisatie maar. Dat is simpelweg het volgende: ‘Wat staat te gebeuren gaat ook gebeuren, wat je ook doet om het tegen te houden. En wat niet te gebeuren staat zal ook nooit gebeuren, wat je ook doet om het toch voor elkaar te krijgen.’ Zou het niet mooi zijn als de politici die waarheid zouden begrijpen? Er zou absoluut niets meer zijn om je zorgen over te maken, om bang voor te zijn, om te veroveren, om te winnen, om te verliezen. Alles ontvouwt zich zoals het is bedoeld. Alles staat op zijn plaats. Fouten bestaan niet. Alles is heerlijk en prachtig precies zoals het is.

Kon je dat maar begrijpen in je eigen persoonlijke leven. Waar je doorheen zal moeten in deze ervaring, in deze incarnatie, stond al gepland voor je voordat je in dit lichaam kwam. En toch heb je er absoluut niets mee te maken, want je bent niet het lichaam. Zolang je denkt een lichaam te zijn, denk je dat je iemand bent, een belangrijk persoon. Of je denkt dat je een mislukkeling bent. Je kunt van alles over jezelf denken. Keerde je maar eens naar binnen om het ene Zelf te zien, dan zou je je nooit enige zorgen meer maken over wat er met je zal gebeuren. Want je zou beseffen dat er geen jij is waar iets mee zou kunnen gebeuren. Je bent totale vrijheid, nu op dit moment, totale bevrijding, volledig Gewaarzijn. Maar je gelooft me niet. Je hebt nog steeds de neiging om een lichaam te zijn, iemand die iets doet. Denk eens aan de ervaringen die je vandaag gehad hebt, en kijk dan eens of je niet gelooft dat je iemand bent die iets doet. Hoe vaak ben je vandaag boos geworden? Hoe vaak vond je vandaag dat je onheus bejegend werd? Hoe vaak voelde je angst, of dat er ergens iets mis was, of dat je niet uit de verf kwam? Dat laat zien dat je gelooft dat je een lichaam bent. En dat geloof een lichaam te zijn, waarom laat je dat niet gewoon los en houd je niet op bang te zijn en je zorgen te maken om je lichaam? De Kracht die de weg weet zal zich over je ontfermen, degene die de zon laat schijnen, het gras laat groeien, de appels aan de bomen laat groeien, precies zoals het hoort. Het voedsel dat ons in leven houdt, dat ons gezond houdt, alles wordt ons met liefde geschonken. Heb vertrouwen.

Vertrouw de Kracht die de weg weet. Dat is een eerste stap. Het Oneindige, het Ene volkomen vertrouwen. Je mag het God noemen als je dat wilt. Het maakt niet uit hoe je het noemt. Het bevindt zich binnenin je. Het bevindt zich buiten je. Het is overal. Keer je altijd naar binnen. Daar liggen alle antwoorden. Buiten is een droom. Binnenin bevindt zich het Zelf. In werkelijkheid is er niets buiten je, en is er geen binnenin. Dat is een beeldspraak om dit uit te kunnen leggen. Je moet je naar binnen keren omdat je denkt dat je aan de buitenkant leeft. Als je je naar binnen keert, zal het binnen op den duur verdwijnen, net als het buiten. Alles zal verdwijnen als je je naar binnen keert. En toch zal alles hetzelfde lijken als het nu is als je ontwaakt, alleen zul je er geen deel meer van uitmaken. Je zult dingen zien die je nu ook ziet, maar je laat je niet langer voor de gek houden. De wereld zal je niet langer voor de gek houden door je voor te houden dat dit juist is en dat onjuist, en dat dit goed is en dat slecht. Daar zul je helemaal klaar mee zijn.

Je richt de aandacht van het denken op zichzelf. Als dat gebeurt, verdwijn je als persoon, want die heeft nooit bestaan. Maar als het denken zich op de buitenwereld richt, dan ben je volop aanwezig in de wereld. Dat gaat met allerlei ervaringen gepaard.

Op school leerden ze je om je aandacht naar buiten te richten, om je als persoon te manifesteren. Maar wat heb je daar aan gehad? Het heeft een stelletje idioten van jullie gemaakt. Kijk eens naar de wereld waarin we leven. Kijk eens wat er allemaal gebeurt. Kijk eens naar onze leidende figuren. Overheidsambtenaren, staatslieden. Dat zijn allemaal mensen die zich als persoon manifesteren. Er is ons geleerd dat je erbuiten valt als je naar binnen gekeerd bent, dat je nooit ergens zult komen. Waar wil je dan heen? Als die mensen toch eens beseften dat de wereld waarin ze spelen helemaal karmisch bepaald is. Met andere woorden, iedereen staat op zijn plaats, daar waar hij hoort te zijn. Fouten bestaan niet.

Die mensen geloven dus niet dat ze niet het lichaam zijn en dat de wereld niet bestaat. Ze geloven dat ze lichamen zijn en dat er een wereld en een universum is. Ze zouden het feit moeten accepteren dat karma het universum beheerst. En dat alles wat er lijkt te zijn een karmisch effect heeft. Daarom zeg ik altijd dat fouten niet bestaan. Want je bent waar je hoort te zijn, in overeenstemming met de wet van karma. Maar ga je nu niet bezighouden met het kwijtraken van je karma, want dan ben je nog wel even bezig. Je moet daar langzaam uitgroeien en leren zien dat karma nooit heeft bestaan en niet werkelijk bestaat. Word gewoon wakker. Ontwaak.

Waarom zou je niet ontwaken voor deze waarheid? Waarom zou je niet wakker worden voor het feit dat er niets is wat je zou moeten worden? Er vallen geen doelen te bereiken. Je moet ervan uitgaan dat alles voorbestemd is, dat het voor je in kaart is gebracht. Of je gelooft dat je alleen maar een slachtoffer van de omstandigheden bent dat van alles doormaakt om een les te leren. Ik vind het wel grappig als mensen tegen me zeggen: ‘Er is iets gebeurd in mijn leven, maar dat zal wel de les zijn die ik te leren heb’. Of : ‘Dat is mijn karma’. Vergeet karma maar. Vergeet de lessen maar die je te leren hebt. Niemand hoeft welke les dan ook te leren. Niemand hoeft karmische ervaringen door te maken. Maak daar nou eens een eind aan. Laat het allemaal eens los.

Immers, voor wie bestaat er karma? Voor wie bestaan er ervaringen? Alleen maar voor de ik-gedachte, voor de geest, niet voor jou. Jij schijnt als een heldere ster. Jij bent de Absolute Werkelijkheid, Brahman. Maar zelfs die woorden zijn overbodig, overtollig. Wat betekenen die woorden eigenlijk voor jou – Absolute Werkelijkheid, Brahman? Het zijn slechts namen voor de Absolute Werkelijkheid, voor het Zelf. Alles moet weg. De Absolute Werkelijkheid moet weg. Het Zelf moet weg. Die moeten weg omdat je erover nadenkt met je eindige denken. En elk antwoord dat je bedenkt klopt niet. Vergeet nooit dat het eindige denken nooit het Oneindige kan kennen. Dat is onmogelijk. En daar kun je helemaal niets aan doen. Daarom wordt de wijze mens stil, rustig.

De meesten van ons zijn geconditioneerd in hun denken, en het is heel moeilijk voor ons om dat te veranderen. Dat is het enige dat ons verhindert om de werkelijkheid te zien. Zolang je in vaste patronen denkt, vallen die samen met het universum en de wereld, en zie je de dingen zoals ze lijken te zijn, maar niet zoals ze zijn. Je kijkt uit het raam en je ziet een mooie boom, een prachtige lucht, bossen, een meer. Dat klinkt goed. Je kijkt de andere kant op en je ziet rellen, de onmenselijkheid van mens tot mens, vernieling, aardbevingen. Hoe verenig je dat met elkaar? Kijk naar je eigen persoonlijke leven. Je kent goede tijden en slechte tijden, en op basis daarvan weet je wat je wel en niet wilt meemaken. Je wilt de goede tijden meemaken, niet de slechte tijden. Maar wat je dan niet begrijpt is dat waar er slechte tijden zijn, er ook goede tijden zijn. En waar er goede tijden zijn, zijn er ook slechte tijden. Je kunt niet het ene hebben zonder het andere. Dat kan nooit.

Om dat te illustreren heb je het verhaal van de twee kikkers. Die sprongen per ongeluk in een kan melk. Het waren een dikke kikker en een dunne kikker. En ze konden er niet uit. Ze zwommen maar rond, de kanten waren glibberig, en de dikke kikker zei tegen de dunne: ‘Broeder kikker, het heeft geen zin om hier rondjes te blijven draaien. We gaan verdrinken, dus ik kan beter opgeven.’ De dunne kikker zei: ‘Hou vol, broeder, blijf rondspartelen. Iemand zal ons er wel uithalen.’ Ze spartelden urenlang rond. Toen zei de dikke kikker opnieuw: ‘Broeder, ik word heel moe nu. Ik hou er mee op en ga verdrinken. Niemand kan ons hier ooit uit krijgen. Het is zondag, niemand werkt. We zijn gedoemd te sterven. We kunnen hier onmogelijk uitkomen.’ En de dunne kikker zei: ‘Blijf het proberen. Blijf rondspartelen. Er gaat iets gebeuren, blijf rondspartelen.’ Weer gingen er een paar uur voorbij. En de dikke kikker zei: ‘Ik kan niet meer. Het heeft geen zin, want we gaan toch verdrinken. Wat voor zin heeft het?’ En hij liet los, hij gaf op. Hij verdronk in de melk. Maar de dunne kikker bleef rondspartelen. Tien minuten later voelde hij iets hards onder zijn voeten. Hij had de melk tot boter gekarnd en sprong uit de kan.

Zo is het met ons ook. We maken zoveel mee in ons leven. We denken dat er geen uitweg is. We denken dat we mensen zijn en verstrikt zitten in maya. We moeten bepaalde ervaringen doormaken, en lijden, en gelukkig zijn, en van alles doen. Maar als ik de waarheid met jullie deel, dat er geen maya is, dat er geen universum is, lijkt het of er niets is. Het is alleen maar je geest die die omstandigheden creëert, en je geest bestaat niet.

Je gelooft me niet. Je wilt dat ik praat over karma en reïncarnatie. Je wilt dieper ingaan op allerlei facetten van het universum. Je wilt welsprekende lezingen horen over hoe we gered kunnen worden. Maar er is niemand om gered te worden. Want niemand heeft ooit bestaan. Toch heb je het gevoel dat je een mens bent, of niet? Je maakt van alles mee, of niet? Als je toch eens zou leren om stil te zitten, rustig te zijn, niet langer te reageren op het universum, op de wereld, op situaties, op het leven. We geven alles een naam, dat is het probleem. We zeggen dat dit kanker is, dat armoede is, dit een aardbeving is, dat een miljoen dollar is, dit een nieuw huis is, dat een nieuwe auto is, dit oorlog is, dit een hond is, dat een kat is. We hebben overal namen voor. Wat zou er gebeuren als we die namen zouden vergeten? En we dingen niet langer als dingen zouden zien? Wat zou er gebeuren als we de dingen alleen maar in ons op zouden nemen, ernaar zouden kijken, zonder ze een naam te geven, zonder conclusies te trekken? Wat denk je dat er dan zou gebeuren? Je zou alles overstijgen.

Nogmaals, waarom wil je tot ontwaken komen? Omdat je genoeg hebt van de wereld zoals zij is en de veranderingen die plaatsvinden. Alles gebeurt hier. Het ontvouwt zich. Je hebt vreugde, je hebt verdriet. Je hebt goed, je hebt slecht. Als je ontwaakt zul je al die dingen nooit meer meemaken! Je zult voor altijd in gelukzaligheid verkeren. En je zult stil blijven, je zult rustig zijn. Er zal niets uit te leggen zijn, niets om over te discussiëren, niets om te bewijzen. Je bent het onwrikbare Zelf geworden dat je altijd al geweest bent. De geest kan die dingen nooit bevatten. De geest kent zichzelf alleen maar als lichaam, als iemand die iets doet. Daarom moet je de geest overstijgen, het denken overstijgen, de wereld overstijgen, het universum overstijgen en de Stilte binnengaan waar volledige gelukzaligheid en vrede en harmonie heersen.

Dit is jouw leven. Je hebt altijd de vrijheid om de keus te maken. Je bent altijd vrij om daarvoor te kiezen, altijd. De keuze die je maakt hangt af van wat je weet. Nu, op dit moment.

In feite is niet reageren op omstandigheden en je naar binnen keren, de waarheid zien, de enige vrijheid die je hebt. Verder is alles voorbestemd. Alles wat er in je leven verschijnt is voorbestemd. Het is je reactie op wat er gebeurt die er toe doet, wat er daarna met je gaat gebeuren. Het is je reactie op de ervaringen die je opdoet, die bepaalt wat er daarna met je gaat gebeuren, door de manier waarop je je opstelt, door de manier waarop je erop reageert.

Ook interessant

€ 19,95 € 17,99
€ 19,95 € 17,00